Presenteer je bedrijf op authentieke en inspirerende manier

Het presenteren van je bedrijf is niet voor iedereen even gemakkelijk. Om alle ondernemers in Stadshagen in hun kracht te laten werken en presenteren heeft het Stadshagen Ondernemers Platform op 10 april 2018 een bijeenkomst georganiseerd met als onderwerp: “Presenteer je bedrijf in Stadshagen”

Kwetsbaarheid en authentiek presenteren vergroten je succes

Marije Wielenga is ondernemer in Zwolle en heeft een eigen Online Speech Academy. De workshop van Marije begon ze met een persoonlijk en kwetsbaar verhaal. Een verhaal over 14 februari 2018. Marije stond op die dag in de halve finale voor het NK Pitchen. En kreeg, voor de allereerste keer, een black-out.

Marije was al NK Speechen, maar pitchen was toch wel buiten haar comfortzone. Daarom had ze alles uitgeschreven, 1000 keer geoefend en getracht zoveel mogelijk informatie in een korte tijd te vertellen. Achteraf allemaal dingen die ze al haar klanten afraadt om te doen voor het geven van een presentatie. Met als gevolg dat ze niet in haar kracht stond en hierdoor een black-out kreeg.

Kracht van emotie

Kwetsbaar zoals ze zich voelde in deze situatie besloot ze direct na de pitch tóch een filmpje te maken om te vertellen over haar ervaring. Een filmpje van 2 minuten waarin Marije, anders dan in haar finale pitch, authentiek is. Ze heeft het niet voorbereid of uitgeschreven. Dit filmpje deelde ze op LinkedIn en dit ondertussen meer dan 100.000 keer bekeken. Een filmpje die authentiek is, niet voorbereid of uitgeschreven, maar gemaakt vanuit passie en emotie. Een filmpje die mensen duidelijk raakt en die mensen onthouden.

Dit was voor Marije dé spiegel dat ze op het juiste pad bezig is, de juiste adviezen geeft en authenticiteit veel belangrijker is dan de inhoud van een boodschap. Vanuit haar eigen bedrijf gelooft ze namelijk heilig in het authentiek presenteren en het laten zien van puurheid en wie jij als mens bent. Tevens de ervaring van hetgeen haar klanten voelen als ze bij haar komen. En ook dé bevestiging dat ze doet waar ze blij van wordt: mensen authentiek leren presenteren.


Waar ondernemers tegenaan lopen

Om de workshop echt interactief te maken begon Marije met het inventariseren van een aantal punten wat ondernemers lastig vinden wanneer ze moeten presenteren. Vele ondernemers deden een duit in het zakje en kwamen met een onderdeel van presenteren wat ze toch wel lastig vinden:

1.     Het kort vertellen over jezelf en to the point blijven.

2.     Angst voor grote of juist kleine groepen.

3.     Kwetsbaarheid, het gevoel dat je moet bluffen.

4.     Welke houding je jezelf moet aannemen (non-verbaal sterk overkomen)

5.     Hoe je zelfverzekerd overkomt

6.     Het vertellen over ervaringen

7.     Het gevoel dat je je prijs moet verantwoorden

8.     De structuur van je presentatie… hoe begin je?

Presentatie tips op 4 onderdelen:

Na het inventariseren heeft Marije de 4 belangrijkste onderwerpen gepakt om aan de hand van deze onderwerpen praktische tips te geven aan de ondernemers.

1.     Bescheidenheid

Als Nederlanders zijn wij behoorlijk bescheiden. Wij vinden het gewoon moeilijk om onszelf te laten zien en onszelf een schouderklopje te geven. Nóg moeilijker wordt het wanneer je voor een zaal moet vertellen dat je goed bent in iets en dat mensen vooral bij jou moeten komen. Dat voelt voor ons heel ongemakkelijk en onnatuurlijk.

2.     Angst voor presenteren

Of je nu een angst hebt voor grote groepen of juist kleine groepen. Dit is evolutionair bepaald. In de oudheden betekende staan voor een grote groep ‘gevaar’. Je kon worden aangevallen. Vandaag de dag is dat amper nog aan de orde, maar de neiging te bevriezen, vluchten of vechten is gebleven.

3.     Structuur

Sommige ondernemers klappen dicht voor het presenteren of tijdens de voorbereiding, omdat ze niet weten hoe ze hun verhaal het beste kunnen opbouwen.

4.     Non-verbale houding

Waar laat je je handen, hoe ga je staan? Dat zijn vragen die spelen, zo ook bij de ondernemers in Stadshagen.

Simon Sinek – Start with Why

Marije basseert haar tips voor presenteren van je bedrijf op het verhaal van Simon Sinek zijn ‘Golden Circle’. Bekijk het TED Filmpje van Simon Sinek voor meer informatie over het belang van je waarom. Het waarom zorgt voor verbinding met jouw potentiële klanten.

Schrijf je presentatie niet uit, maar teken het.

De grootste fout die je kunt maken is je presentatie uit te schrijven. Hiermee verlies je authenticiteit. Marije vertelt dat je je presentatie beter kunt tekenen.

 Presentatie jpg

 Wanneer je het filmpje van Simon Sinek hebt bekeken zal je opvallen dat je in een presentatie niet praat over het wat, maar alleen over het waarom en het hoe. Om dit verder uit te werken doorloop je de volgende stappen:

Stap 1 – Maak een mindmap van je How

Pak een blanco vel papier en schrijf in het midden je bedrijfsnaam. Vervolgens ga je opschrijven wat jouw USP’s zijn. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Als je dit vel helemaal gevuld hebt, leg je het papier weg om even te broeden!

Stap 2 – Ontdek je waarom

Dit is een hele moeilijke stap. Want waarom doe jij wat jij doet. Marije gaf ons een opdracht om onze ogen dicht te doen en te denken aan werk of een situatie wat je blij maakt. Het kippenvel op jouw armen moment. Dit kan een opdracht zijn, een werksituatie, resultaat of zelfs een compliment van iemand. Dit is een moment die gerelateerd is aan jouw Why. De truc is om in dit geval niet de Why teveel te gaan beschrijven, maar juist verhalend vertellen wat jouw passie is. Dus in plaats van te zeggen: Ik word heel blij en warm als ik x doe, vertel je de situatie.

Stap 3 – Jij staat meer in je kracht door te starten met WHY

Door je presentatie te starten met het vertellen van een situatie dat jouw kern, jouw WHY raakt, sta je meer in je kracht. De woorden zullen uit je hart komen in plaats van uit je hoofd. Eventuele angst voor presenteren neemt daarmee af. Omdat je vanuit een eigen ervaring spreekt, is bescheidenheid geen issue. Je hoeft niet te pronken, alleen maar te vertellen over wat zich voor deed. Tot slot zal jouw lichaam non-verbaal jouw boodschap volgen. Je voelt je met jouw persoonlijke verhaal op je gemak. Wat maakt dat je non-verbale gedraging natuurlijker over komt dan wanneer je je ongemakkelijk voelt.

Presentatiestructuur

Voor je presentatie start je met je verhaal over je waarom. Vervolgens kies je maximaal 3 usp’s die je in de eerste stap hebt opgeschreven. Soms is het beter minder te vertellen hier, dan teveel. Tot slot kan je aan het eind terug gaan naar je verhaal aan je begin. Voeg hier eventueel nog een Call to Action aan toe.

Marije besloot haar presentatie uiteraard door af te sluiten met haar ervaring van 14 februari 2018. Hierbij gaf ze nog een hele mooie quote van Maya Angelou mee: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”.

Met jouw persoonlijke verhaal, en de USP's die je aan de hand daarvan beschrijft, breng je een gevoel over op mensen. Dat gevoel zal veel beter blijven hangen dan de daadwerkelijke 'kennis' die je overdraagt.


prev next

Presentaties van Margriet Smit – Puur Trouwen, Thijs Harmens – Bloemstylist en Stéphanie van Dongen – Enjoy my Company

Na de waardevolle tips van Marije kregen drie ondernemers de kans hun bedrijf te presenteren. Uiteraard hebben wij hen de kans gegeven dit van te voren voor te bereiden.

Margriet Smit – Professioneel Weddingplanner – Puur trouwen

Margriet Smit vertelde vol passie over een bruiloft waar zij als ervaren en professionele Weddingplanner een bruidspaar kon ondersteunen met een zorgeloze en liefdevolle bruiloft. Haar uitgebreide koffer met handige spullen werkte visueel ondersteunend aan haar krachtige verhaal. Van verregende kapsels van de moeder van de bruid tot mogelijke last-minute ongestelde bruidjes zorgden voor een verbindend verhaal. Met als afsluiter een mooie foto van het verhaal dat Margriet ter plekke bruidsjurken kan maken!



Thijs Harmens – Bloemstylist

Thijs Harmens is kunstenaar en bloemstylist. Thijs liet zijn passie voor bloemen en kunst zien aan de hand van een mooie foto’s van prijswinnende boeketten. Prachtige en kunstzinnige bloemstukken waarmee hij liet zien wat hij in zijn mars heeft. Thijs denkt echt out-of-the-box en kan zelfs een afgeschreven salontafel omtoveren tot een zwevende kerstkrans! Een kunstenaar die internationale vermeldingen heeft gekregen in bladen en bekendheid van zijn bijzondere bloemstukken geniet over de hele wereld. Ook Thijs maakte gebruik van Storytelling om zijn bedrijf nog levendiger te presenteren!

Stéphanie van Dongen – Enjoy my Company

Stéphanie vertelde over haar lieve oma die dementie had. Van dichtbij maakte ze hierdoor mee wat een mantelzorger allemaal moet doen. Hierbij zag ze dat mantelzorg erg zwaar was voor je naasten, maar ook zag ze dat er veel zorgverleners zijn die zich beperken tot het fysiek verzorgen van de ‘patiënten’. Dit terwijl de sociale activiteiten erg belangrijk zijn en blijven. Van het doen van boodschappen tot uitjes naar het theater. Iedereen verdient het om te genieten. Vanuit deze ervaring is Stéphanie van Dongen begonnen met Enjoy my Company. Een sociale zorgverlener die ‘clienten’ helpt in het dagelijkse leven en hen gezelschap geeft. Hierbij worden de mantelzorgers weer ontlast.

Laatste presentatietips van Marije Wielenga

Na de drie fantastische presentaties van de ondernemers in Stadshagen heeft Marije een paar laatste tips gegeven die wij allemaal mee naar huis konden nemen:

  • Gebruik alleen powerpoint als het echt ondersteunend is aan je verhaal. Anders leidt het af in plaats van dat het wat toevoegt. Zet dus niet teveel tekst in een powerpoint.
  • Vermijd het gebruik van ‘eigenlijk en zeg maar’, dit is niet nodig. Jij bent een professional die kennis heeft. Sterker nog, het ontkracht je boodschap. Denk maar eens na over het verschil tussen: "Als professional doe ik eigenlijk best wel..." en: "Als professional sta ik voor..."
  • Behoud rust in je presentatie en kies soms juist bewust voor minder dan meer en maak een logisch slot aan je einde. Bedenk dat je met minder informatie meer impact kunt maken en kunt zorgen voor een 'rond verhaal'. Waarbij je aan het einde weer aanhaalt waar je mee begon.
  • Kies voor comfortabele kleding. Dat helpt jou om lekker in je vel te zitten. Ook op een podium! Dit hadden alle ondernemers ook echt gedaan! Bijzonder en mooi om te zien!
  • Praat niet over jezelf in de derde persoon, maar vertel over mijn beleving en mijn emotie. Vanuit een derde persoon praten voelt ‘veilig’, het komt voort uit bescheidenheid. Praat in je presentatie echter altijd vanuit de 'ik-vorm'. Voel maar eens wat het verschil is tussen: "als je dan een 1e prijs wint is dat best wel bijzonder". En: "toen ik de 1e prijs won kon ik wel huilen van geluk!"
  • Zorg voor een stevige basishouding op het podium. Niet te veel 'hangen'. Een stevige houding zorgt voor meer zelfvertrouwen en straalt meer kracht uit.
  • Zoek interactie met je publiek, soms kan een vraag aan het publiek zorgen dat jij je verhaal beter kan verwoorden. Ook houden vragen het publiek scherp.
  • Uiteraard ook nog een tip voor het publiek. Het is namelijk erg spannend voor een groep te staan. Breek het ijs voor de spreker door iemand te onthalen met een daverend applaus. Dit kan al heel veel spanning wegnemen.

Nog meer leren of presentatietips nodig?

Heb jij als ondernemer interesse om nóg meer te leren van Marije Wielenga? Iedere twee weken schrijft zij een blog over inspirerend presenteren met allerlei tips. Daarnaast heeft zij een Online Speechacademy opgericht waar je leert authentiek en inspirerend te presenteren. De Online Speechacademy is voor professionals die regelmatig presenteren, maar voelen dat ze zich hier nog meer in kunnen ontwikkelen. Tijdens het leertraject van 3 maanden maakt zij onder andere gebruik van Virtual Reality. Meer informatie over de Online Speechacademy kun je vinden op www.onlinespeechacademy.com. Meer informatie over Marije vind je op www.marijewielenga.nl.