Hoe vertel jij je verhaal online - Verslag van SOP Bijeenkomst 26 november 2018

Op maandag 26 november 2018 heeft SOP de laatste ondernemersbijeenkomst van 2018 georganiseerd. Dit keer was het onderwerp: Online je verhaal vertellen. Alvorens Bianca van Felius van RUMR Marketing van wal stak was het uiteraard eerst tijd voor een aantal SOP mededelingen en kennisgeving. Dit keer voor het eerst bij de start van de avond de gelegenheid voor de nieuwe mensen zichzelf voor te stellen.

Voor wie is SOP?

SOP is een platform voor ondernemende mensen. Ondernemers in al zijn vormen; een startende, iemand die al heel lang bezig is, of even gestopt is, of erg ondernemend is binnen een bedrijf, ondernemer die een bepaald onderwerp interessant vindt, etc. Het Stadshagen Ondernemers Platform is laag georganiseerd en laagdrempelig, iedereen is welkom bij ons. 


prev next

Communicatie met SOP

Vlak voor de bijeenkomst starten wij weer de facebook activiteit op, maar er is verzoek vanuit de groep om dit gedurende de tijd ook te doen. Binnen de stuurgroep gaan wij dit oppakken. Het doel van meer communicatie is het vergroten van het bereik en het vergroten van het aantal bezoekers naar de bijeenkomsten.

Bianca van Felius heeft een LinkedIn Groep gemaakt waar je als ondernemer kunt aansluiten. Dit als eerste stap om meer communicatie onderling op te starten. Wees zo vrij een aanvraag in te dienen.

ZP- Netwerken regio Zwolle

Stéphanie en Ria zijn namens bestuur SOP aanwezig geweest bij een bijeenkomst van ZP-Netwerkenregio Zwolle. “ ZP Netwerken (ZPN) is een stichting die de belangen behartigt van aangesloten georganiseerde netwerken in de regio. Deze bundeling van krachten van netwerken voor Zelfstandig Professionals (ZP’ers) uit de regio Zwolle en is ontstaan uit een initiatief van de Regio Zwolle en de Kamer van Koophandel Oost Nederland.” Zie ook de website van ZP netwerken.

Ze zijn nog op zoek naar een secretaris, voor wie geïnteresseerd is. Ze willen ons helpen te laten groeien als netwerkgroep. Ze waren enthousiast over de hoge
opkomsten van onze bijeenkomsten! En ze vonden dat we altijd serieuze onderwerpen hebben. Dit hoeft misschien niet elke keer…. Daarnaast gaven ze aan dat vaak na 2 jaar de aantal mensen die komen naar beneden zakt. Nou laten we dat met elkaar zien te voorkomen!!

ZZP- Café bij Park de Stadshoeve

De eerste is geweest in november en was een mooi succes. De volgende is op dinsdag 11 december. Deze ochtend is ook heel goed te gebruiken voor de lastige administratieklussen, organisatorische klussen, dit is een mooie stok achter de deur om het wel te gaan doen. En wie weet door er met elkaar over te sparren kun je elkaar helpen. Dus wees welkom, de ruimte wordt die dag gratis ter beschikking gesteld. De drankjes en eventuele maaltijden die worden genuttigd worden wel afgerekend.

Jouw verhaal op de facebook pagina van SOP Zwolle

Er is een nieuwe manier om jezelf/ je bedrijf op SOP te laten zien.:
  •  Op je eigen pagina zet je een verhaal en @SOpZwolle
  • SOP Zwolle krijgt bericht en deelt jouw bericht.
Hiermee wordt het bereik veel groter, voor zowel SOP Zwolle als je eigen bedrijf. Je hoeft je niet voor te stellen, want je eigen vrienden zien dit bericht ook en zij kennen je al. Maar datgene wat je over je bedrijf wil laten weten of voor wil uitnodigen.

Workshop ‘Online jouw verhaal vertellen’ door Bianca van Felius van RUMR Marketing

“We gáán niet meer online, we léven online.” Daarom is het zo belangrijk dat jij jouw klanten ook online jouw verhaal vertelt. En voordat je dat kan doen is het belangrijk om te weten hoe jij je klanten nu bereikt. Daarom is het wijs jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hoe bereik jij je klanten?
  • Via welke kanalen?
  • Wat zet je online?
  • Met welke regelmaat?
  • Wie is je doelgroep?
Wie is jouw doelgroep? Wanneer je geen duidelijke persoon hebt waar je tegen praat, sla je de plank snel mis. Daarom heeft Bianca de ondernemers in groepjes van 3 aan de slag gezet met de opdracht een persona te schrijven voor één van de ondernemers. Ze gingen in groepjes aan de slag om een echte persoon met fictieve naam te maken zodat ze beter en duidelijker hun verhaal kunnen vertellen aan deze persoon.

De gemaakte persona’s kon je gebruiken om na te denken over wat jouw doelgroep interessant vindt, wat jij voor hen kan betekenen en welke middelen jij gaat inzetten.

Maak optimaal gebruik van de Digitale klantreis

De digitale klantreis bestaat uit de 5 A's. Vul deze stappen volledig in en je vergeet niet je klanten op het hoogste niveau te inspireren.
  • Aandacht - Trek de aandacht van je klanten
  • Afweging - Zorg dat je klanten jouw product / dienst afwegen met die van je concurrenten.
  • Actie - Zorg dat de klant actie onderneemt naar jou toe.
  • Afhandeling - Zorgt voor een professionele afhandeling.
  • Ambassadeurs - Creëer ambassadeurs van jouw dienst.
Bovenstaande werkt als een filter, je boodschap/ je verhaal wordt steeds specifieker. Belangrijke kanttekening als het gaat om je online verhaal. Jouw website is het hart van je online marketing/ verhaal. Je blogs zet je dus op je website niet op facebook of instagram. Deze content blijft hier en wordt meegenomen in de indexatie voor Google. Wanneer je je verhaal op facebook zet verlies je je content en is het moeilijk terug te vinden.